Tellef Inge valgt til fylkesordfører

Det nye fylkestinget ble nylig konstituert og Tellef Inge Mørland ble valgt til ny fylkesordfører. Med det er Arbeiderpartiet tilbake i styringen av fylkeskommunen etter fire år i opposisjon. I samarbeid med KrF og SP, vil Arbeiderpartiet styre på grunnlag av en politisk samarbeidsavtale der økt kvalitet og bedre gjennomføring i videregående utdanning er en av hovedsakene. Du kan lese hele samarbeidsavtalen her:

POLITISK SAMARBEIDSAVTALE MELLOM AP, KRF OG SP Samarbeidspartiene står felles i ambisjonen om å videreutvikle Aust-Agder som en attraktiv og sterk region. Vi vil føre en ansvarlig økonomisk politikk i samsvar med de ressursene vi har til rådighet, blant annet gjennom at vi fremmer et felles forslag til økonomi- og handlingsplan ved budsjettbehandling. Vi vil gjennomføre en politikk der vi har god balanse mellom utvikling i sentrale strøk og distriktene.

Utdanning. Økt kvalitet og bedre gjennomføring

Samarbeidspartiene vil:

• opprettholde et desentralisert skolemønster i fylket vårt
  • læreplasser:- doble antall læreplasser i egen virksomhet ut fra 2014-talla- styrke arbeidet for å etablere flere læreplasser i kommunal og statlig virksomhet og i privat sektor
  • styrke samarbeidet med kommunene for å få bedre sammenheng i det 13-årige skoleløpet
  • økt kvalitet og bedre gjennomføring (mindre dropout). Vi ønsker et særlig fokus på psykisk helse, rus og mobbing
  • styrke skolehelsetjenesten ved de videregående skolene bl.a. ved økt satsing på psykisk helse
  • videreføre fleksibilitet for grenseelever ved valg av skole, og redusere ventetida for elever som er avhengig av skoleskyss
  • videreutvikle fagskoletilbudet

Samarbeidspartiene vil:

• opprettholde et godt og variert kulturtilbud i hele fylket, blant annet gjennom Den kulturelle skolesekken
  • sikre et godt nivå for tilskudd til regionale organisasjoner som fremmer frivillighet
  • vurdere en forsøksordning med rabatt for ungdom på kulturarrangementer

Samferdsel og kommunikasjon

Samarbeidspartiene vil:

• intensivere arbeidet med å realisere sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen og spesielt arbeide for å aktivisere kommunene ytterligere
  • redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene og gjøre nødvendige investeringer innenfor de økonomiske rammene
  • benytte udisponert innsparing ved anbud til å styrke kollektivtilbudet i fylket
  • være en pådriver for bedre mobil- og breibandsdekning i hele fylket
  • intensivere arbeidet med E18, RV9, RV41 mot sentrale myndigheter
  • fortsette arbeidet for å få gul stripe på FV42 gjennom fylket
  • prioritere gang- og sykkelveier i nærheten av skoler og barnehager og sammenkoblinger av eksisterende GS-veier

Miljø

Samarbeidspartiene vil:

• legge opp til en restriktiv jordvernpolitikk
  • sikre allemannsretten
  • arbeide for å etablere en mest mulig sammenhengende kyststi i fylket i et samarbeid med aktuelle grunneiere
  • støtte at det blir etablert ladestasjoner for el-bil i alle kommuner
  • reelt redusere klimautslipp fra egen virksomhet
  • se på muligheter for å benytte lavutslipps-busser
  • stille høye miljøkrav ved anbud, og at dette vektes høyt ved tildeling

Næring og arbeidsliv

Samarbeidspartiene vil:

• bruke regionale utviklingsmidler for å motvirke den økende arbeidsledigheten i regionen.
  • gjennomføre tiltak mot sosial dumping i forbindelse med fylkeskommunale anbud og innkjøp. Det skal blant annet legges vekt på lønns- og arbeidsvilkår, krav om lærlinger i bedriftene og begrensninger i antall underleverandører. Det vises i den forbindelse til ”Skiensmodellen” som et godt utgangspunkt for det videre arbeidet på feltet.
  • tilrettelegge for økt lokal matvareproduksjon og verdiskapning i skogbruket.
  • støtte opp om eksisterende næringsklynger i regionen og bidra til etablering av nye, etter initiativ fra næringslivet, for eksempel innenfor fornybar energi og verkstedindustri.

Framtidas Aust-Agder:

Samarbeidspartiene vil:

• arbeide for å sikre kvaliteten og bredden i tilbudet ved Sørlandet sykehus. Samarbeidspartiene slår ring rundt sykehuset i Arendal. Sykehuset i Arendal må videreutvikles med et godt tilbud, herunder fullverdige akuttfunksjoner
  • jobbe for å sikre en god polititjeneste som ivaretar lokalkunnskap og tryggheten til innbyggerne
  • ha et sterkt folkevalgt, regionalt nivå. I forbindelse med den pågående kommune- og regionreformen, forventes det at det regionale leddet styrkes ved at man tilfører oppgaver som i dag ligger på statlig nivå
  • sikre et tett samarbeid mellom Universitetet i Agder og regionen. Vi ønsker blant annet å støtte opp under den pågående etableringen av Sørlandslab (Mechatronics Innovation Lab)
  • fortsette arbeidet med å utvikle samarbeidsavtaler med alle kommunene i Aust-Agder. Dette for å sikre en nær og god dialog med kommunene om viktige tjenester til innbyggerne
  • prioritere tiltak som bidrar til å utjevne levekårsforskjeller og fremme likestilling